Чеський досвід у Львівській області: які проєкти реалізують першими?
Для успішної реалізації проєкту, який сприятиме відновленню України та впровадженню найкращих практик, представники громади вивчатимуть досвід метрополії Брно, що об'єднує це чеське місто з 184 сусідніми громадами. Співпраця з чеською метрополією має на меті здобуття корисного європейського досвіду, зокрема в таких питаннях:
Український досвід агломерації формується швидше, ніж у наших європейських партнерів, і Львівська агломерація виступає в цьому процесі провідником. Тому важливо вивчати їхні досягнення та впроваджувати отримані знання в нашу практику.
"Бачимо, що стільки проєктів було реалізовано через їхню метрополію. Хто із членів агломерації хоче щось робити, то може скористатися великими пріоритетами. Віримо, що війна закінчиться перемогою, а Україна буде в ЄС. Тоді, сподіваюся, і більше допомоги буде скеровуватися на такі-от агломерації та спільні плани, які матимуть не точковий, а загальний принцип. Мене, до прикладу, зацікавило транспортне сполучення залізницею в межах чеської агломерації", - розповів очільник Великолюбінської громади Йосиф Фабрига.
"Метрополія Брно справила на мене сильне враження. Ми рухаємось у схожому напрямку, проте в певних аспектах, можливо, навіть на кілька кроків випереджаємо. Адже у нас немає можливості для поступового розвитку – ми прагнемо до швидших змін. Проєктні ініціативи чехів вражають, і ми можемо черпати з них багато цінного – зокрема, є організації, які займаються реалізацією продукції місцевих фермерів (овочів, фруктів тощо) у Брно, і таку модель можна впровадити й у нашій країні", – зазначив Богдан Стахів, заступник голови Куликова.
Настав час детальніше вивчити конкретні проєкти, спрямовані на покращення умов життя мешканців Львівської агломерації. Наприклад, заслуговує на увагу діяльність Центру переробки та утилізації відходів у Брно, оскільки проблема сміття є актуальною і для нашого регіону. В Чехії функціонує чотири подібні комплекси, що займаються сортуванням і спалюванням відходів, і кожен з них охоплює територію, яка за площею дорівнює Львівській області. "Найголовніше - це практичний досвід, який може суттєво поліпшити життя людей у наших громадах, як Львова, так і прилеглих населених пунктів. Наша мета - реалізувати цей досвід на практиці. Це принесе користь всім мешканцям нашої агломерації. Безумовно, найважливішим проєктом залишається питання управління твердими побутовими відходами. Це є найгострішою проблемою для кожної громади. Це великий проєкт, над яким потрібно працювати спільно і максимально швидко втілити в життя," - зазначив голова Новояричівської громади Петро Соколовський.
Такі метрополійні проєкти в Чехії і інших країнах підтримує ЄС - і наші громади теж в перспективі розраховують на таку підтримку. Тому корисним було довідатись деталі про роботу метрополій Центральної Європи та проєкт Interreg CE, де обмінюються кращими практиками агломерації п'яти країн-партнерів.
Тим часом мерам малих громад метрополії Брно було зі свого боку цікаво, як функціонує місцеве самоврядування та як провадять міжмуніципальну співпрацю в нас. Адже реформа децентралізації та територіальної організації влади в Україні є однією з найуспішніших в Європі та багато в чому досконалішою, бо наші громади мають більше повноважень. Агломерація же ж ці можливості ще примножить. І цьому має сприяти реалізація проєктів, передбачених у її стратегії. Натомість у Чехії є багато малих громад, можна сказати - подрібнених. Але це не заважає їм ефективно співпрацювати.
"Ті проєкти, які вони реалізовують, є спільні, всеохоплюючі для усієї метрополії. І нам це важливо, бо в нас велика та широка агломерація. Чеський досвід показує, що спільно можна подолати труднощі. Можу виділити той факт, що вони почали із транспорту, доступності та мобільності людей. Ми про це говорили більше на першому агломераційному форумі у Львові. Тож думаю, що нам теж треба брати за основу цю тактику", - вважає голова Жовківської громади Олег Вольський.
Досвід створення транспортної інфраструктури в метрополії Брно може стати цінним ресурсом для Львівської області.
Спостерігаємо за успішним розвитком міста Брно, яке активно працює з 2014 року. На мою думку, основним проєктом, який ми можемо реалізувати у нашій місцевості, є транспортний. На етапі становлення чеської метрополії вони зіткнулися з подібною проблемою, яка існує у нас — це забезпечення зручного транспорту для жителів, які проживають у радіусі 20-30 км від Брно. У нас також є подібні виклики. Тому першочергово варто скористатися їхнім досвідом у впровадженні залізничного сполучення, автобусних маршрутів, а також у створенні велодоріжок і нових трамвайних ліній. Вважаю, що транспортна інфраструктура повинна стати основою для розвитку Львівської агломерації. Після нашого повернення першим кроком буде організація зустрічі з представниками Укрзалізниці. Як ми дізналися, в Брно на початку розвитку метрополії було поновлено залізничні станції в прилеглих населених пунктах та в самому місті. У нас також є добре налагоджена залізнична мережа, і ми повинні її використовувати для покращення сполучення в межах Львівської агломерації. Цей проєкт може стати важливим кроком, який продемонструє позитивні результати та залучить нових учасників до Львівської агломерації, - впевнений т. в. о. директора департаменту економічної політики Львівської обласної військової адміністрації Орест Гринів.
Голова Бібрки Роман Гринус також зазначив про проблеми з транспортним сполученням у Львівській агломерації: "Важливо, щоб держава підтримувала як громади, так і метрополію — тоді все буде добре. Звісно, зараз всі ресурси направлені на війну. Існування громад в агломераціях, як в Польщі чи Чехії, є успішним прикладом. Однак, ми відчуваємо брак фінансування, яке мають метрополії в країнах Європейського Союзу".
Через механізм інтегрованих інвестицій ЄС їх підтримує, тому що там є розуміння - спільні метрополійні проєкти дозволять кошти використовувати ефективніше і примножувати економічний розвиток держави. Про запровадження таких механізмів варто думати і у нас.
Отриманий досвід з Брно в Чехії буде уважно вивчений робочими групами у Львівській агломерації. Незабаром знання, здобуті в Європейському Союзі, знайдуть своє застосування в нових проектах розвитку. Перші спільні ініціативи вже мають місце. Наприклад, екологічний проект "Голасецькі озера" має певні паралелі з ініціативами в Львівській агломерації, які стосуються Щирецького озера та Гамаліївського водосховища. Враховуючи це, було досягнуто згоди шукати шляхи для спільної реалізації цих подібних проектів.
Обмін досвідом проводиться в рамках Програми Ради Європи "Зміцнення ефективного демократичного управління та стійкості в Україні" за підтримки Відділу управління ITI та метрополітенського співробітництва разом із Департаментом стратегічного розвитку та муніципальної співпраці міста Брно.