Експерт вказав на європейські фінансові установи та страховики, які сприяють функціонуванню російського "тіньового флоту".
Група європейських банків і страхових компаній продовжує підтримувати російську агресію в Україні, використовуючи тіньовий флот, зазначає співзасновник і керівник економічних програм Українського інституту майбутнього Анатолій Амелін, повідомляє УНІАН.
Він вказав, що нещодавно розслідування Le Monde "Підставні компанії, кораблі-привиди та таємні трейдери: як Росія обходить західні нафтові санкції" викрило масштаб схеми, в якій замішані найбільші європейські банки та страховики.
Основними фігурами, які стоять за цими схемами, слідчі вважають азербайджанського трейдера, що працює з Dubai Platinum Tower, Етібара Еюба, а також засновника Coral Energy Тахіра Гараєва. Обидва наразі перебувають під розслідуванням Міністерства юстиції США, проте поки що не викликали інтересу з боку українських правоохоронних органів.
Тіньові операції реалізуються через так звані "Сині команди", які представляють собою видиму частину схеми - це компанії Coral Energy, відома також під новою назвою "2Rivers". Вони укладають угоди з західними банками, забезпечуючи таким чином "легальний фасад" для своїх дій. Водночас "Червоні команди" являють собою приховану складову цих операцій, до якої входять Blackford Corporation, Nord Axis та Bellatrix Energy, що безпосередньо взаємодіють з російськими нафтовими ресурсами.
Згідно з планом "Червоні команди" закуповують російську нафту та здійснюють її перевантаження в морських умовах. Потім ця нафта змішується з іншими сортами, і "Сині команди" реалізують отриманий "чистий" продукт.
Тепер виникає питання: хто ж насправді є цими "чистими" європейцями з забрудненими руками? Société Générale, яка заявляє про свою повну підтримку санкцій, виявляється, таємно фінансувала схеми обходу обмежень на суму €51.9 млн. Raiffeisen Bank, що публічно засуджує агресію, тим часом надав €2.2 млн на підтримку тіньового флоту. UBS, яка пишається своєю репутацією, також непомітно фінансує нафтові проекти Путіна. Але ці банки — лише верхівка айсберга. TotalEnergies, Shell і BP протягом багатьох років заявляли про "припинення співпраці з Росією", але насправді продовжують купувати ресурси через підставні компанії, ігнорують походження нафтопродуктів і закривають очі на явні порушення. Страхові компанії також не залишаються осторонь: британська West of England та норвезька Gard запевняють у "суворому дотриманні санкцій", проте вони страхують перевезення вище встановленої цінової межі, приймають фальшиві сертифікати походження та забезпечують функціонування тіньового флоту, — обурюється експерт.
Анатолій Амелін підкреслює, що Україна має можливість сформувати міжвідомчу групу для моніторингу нелегального флоту, ініціювати міжнародне розслідування, запровадити санкції проти порушуючих компаній, а також їхніх номінальних власників, бенефіціарів та менеджерів. Крім того, він закликає партнерів до реального, а не тільки формального дотримання санкцій.
"Поки Україна сама не почне жорстко тиснути на європейських партнерів і не створить дієвий механізм боротьби з тіньовим флотом - війна продовжуватиметься на гроші "цивілізованої" Європи. Європа продовжує грати подвійну гру - публічно засуджує агресію, але таємно фінансує путінську воєнну машину через банки, страховиків та нафтові компанії", - наголосив він.
Економіст зазначив, що експорт нафти становить 25% доходів бюджету Росії, з яких 30% спрямовуються на військові витрати, що фактично означає фінансування агресії проти України. Водночас, тіньовий флот приносить Путіну щотижня 1,3 мільярда євро, що еквівалентно 26 тисячам "шахедів" у найвищій комплектації, які щодня використовуються для терору українців, або 325 сучасним самохідним артилерійським установкам 2С42 "Лотос", або ж п'яти Ту-160, які виконують ракетні удари по Україні.
Варто зазначити, що Управління з протидії шахрайству Європейського Союзу (OLAF) ініціювало розслідування щодо схем, які дозволяють деяким країнам постачати санкціоновану російську нафту до ЄС під іншою етикеткою.
Дослідження розпочалося після того, як представники ЗМІ виявили, що величезні обсяги російського пального, ймовірно, потрапляли в блок після ребрендингу в Туреччині, незважаючи на чинну заборону на імпорт таких товарів з Росії.